Pengaruh Foto Profil dan Cover Pada Jejaring Sosial Facebook dalam Membetuk Personal Branding: Studi Kasus Mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti

Jasjfi, Elda Franzia (2014) Pengaruh Foto Profil dan Cover Pada Jejaring Sosial Facebook dalam Membetuk Personal Branding: Studi Kasus Mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti. Humaniora, 6 (3). pp. 382-394. ISSN 2087-1236

[thumbnail of elda_humaniora.pdf]
Preview
Text
elda_humaniora.pdf - Published Version

Download (396kB) | Preview

Abstract

The need of personal branding development of Indonesian people from various professions has been increasing for self positioning in social and professional states. Students and alumni of Faculty of Art and Design Trisakti University as Indonesian young designers in global market use social media to develop their personal branding, especially from personal identity showed in account’s name, profile picture, and cover photo in personal account in Facebook. Respondents in this research were 40 students and alumni of Faculty of Art and Design Trisakti University with visual data collected by documentation method from Facebook accounts. Research used combination of quantitative and qualitative methods. The quantitative method was used to define respondents’ behavior tendency in forming their personal branding, and the qualitative method was used to define profile picture and cover photo usage in forming respondents’ personal branding. The result of this research is the understanding of the profile picture and cover photo usage in forming personal branding and the understanding of visual elements usage in effective visual communication to endorse the development of personal branding for Indonesian young designers. Masyarakat di Indonesia dari berbagai profesi makin membutuhkan pembentukan personal branding sebagai pembentukan posisi diri di dalam lingkungan sosial dan profesional. Salah satu media pembentukan personal branding bagi mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti sebagai desainer muda Indonesia dalam pasar global saat ini adalah media jejaring sosial Facebook yaitu khususnya melalui identitas diri yang ditampilkan melalui nama akun, foto profil, dan foto cover pada akun pribadi. Responden pada penelitian ini adalah 40 orang mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti dengan data visual menggunakan metode dokumentasi dari akun Facebook. Metode pada penelitian ini adalah metode kuantilatif, yaitu menggunakan metode kuantitatif untuk membantu mendefinisikan kecenderungan perilaku responden dan memetakan perilaku responden dalam membentuk personal branding, dan metode kualitatif untuk memberikan deskripsi tentang penggunaan foto profil dan cover terhadap pembentukan personal branding responden. Hasil dari penelitian ini adalah gambaran atas penggunaan foto profil dan foto cover dalam membentuk personal branding pada responden dan terbentuknya pemahaman atas penggunaan elemen-elemen komunikasi visual yang efektif untuk mendukung pembentukan personal branding bagi desainer muda Indonesia.

Item Type: Article
Subjects: N Fine Arts > NE Print media
Divisions: Faculty of Art and Design > Undergraduate Program in Visual Comnunication Design
Depositing User: FSRD Trisakti
Date Deposited: 10 Aug 2017 07:55
Last Modified: 17 Aug 2017 04:20
URI: http://libprint.trisakti.ac.id/id/eprint/160

Actions (login required)

View Item View Item
View My Stats